Är inte shire världens största?;)

Ska snart sova, sen blir det en shoppingrunda i morgon på förmiddagen! På eftermiddagen blir det höhämtning till hästarna och sen ska jag hem och ladda inför Fredag för då ska jag till Fagersta och rida för Carina. Det kan bli intressant och se vad jag ska få rida för häst! Jag vill inte ha den största iallafall, då kan det bli alldeles för tungjobbat och det gillas inte. Jag vill ha en lite mindre smidig häst, sånt gillar jag! Ingen buss, det åker jag i vanliga fall till skolan :)



Poe, en clydesdale på 198cm! Kan vara världens största häst. 
Jag har hört att shiren ska vara "världens största häst" Men denna häst är
större. 

Drygt två meter hög och ett och ett halvt ton tung, då kan man verkligen prata om hästkrafter.
Poe är av rasen Clydesdale och är på väg att skriva in sig i rekordböckerna. Den aktuella rekordinnehavaren, Remington från Texas, är 198 centimeter från hovarna till manken. Poe är två centimeter högre.

Specialstege

- Poe måste vara störst i världen. Det är bara för grabbarna från Guinness att komma hit och mäta, säger ägarinnan Shereen Thompson till Daily Express.
Hon är själv bara 160 centimeter lång och har en specialtillverkad stege när hon ska kliva upp på Poes rygg.
Hästen är döpt efter klassiske skräckförfattaren Edgar Allan Poe. Vilket naturligtvis är helt följdriktigt. Poe är nämligen - som ni ser av bilden - rejält skräckinjagande.

Clydesdale är en hästras från som ursprungligen kommer från Skottland. Mankhöjden är mellan 170 och 200 cm. De tillåtna färgerna är svartbrun, brun, svart, fux och i sällsynta fall brunskimmel. Den har ofta stora vita tecken på benen och i ansiktet.

Clydesdalen är en tung kallblodshäst som lämpar sig som drag- och gårdshäst. Under 1800-talet var den mycket lik shirehästen men har sedan 1870-talet fått en egen stambok. Den används fortfarande på vissa enskilda platser som bryggarhästar och för timmertransporter.

horses in focus



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback