"En häst med täcke"



Visste du att en häst som går med täcke inte får tillräcklig hårväxt?
Att den inte sätter allt hår som en häst ska sätta?


En häst som får gå med täcke dagligen får inte den rätta hårväxten som den behöver. En häst ska ha mycket vinterpäls för att klara vintrarna, annars blir dem att frysa och blir lätt sjuka! Därför är det jätte viktigt att hästen ska få vara fri från täcke. Man kan ha täcke på hästen ibland om det t.ex. är spöregn eller jätte dåligt väder ute, men när det är snö och solen skiner då ska man inte tvinga på sin häst ett obehag varje dag.
Nu vet ju jag att vissa har på sina hästar täcke för att man "tror" dem fryser, men läser man fakta om hur hästen levde förut så har hästen mycket under ull också. Säger man sen "min häst har så dålig hårsättning", fine! Det är inte konstigt om hästen gått med täcke på sig. Det finns inga dåliga ursäkter kvar längre!
Sen finns det ju även dem som har sina täcken på sig bara för att dem inte vill att hästarna ska få sån lång päls! Men nu är det faktiskt så att man måste tänka på hästens bästa! Älskar man sin häst från topp till tå så kan man låta den ha vinterpäls också!

Jag hoppas att ni som har täcke på hästen vet vad ni gett er in på när ni sätter på era hästar ett täcke var dag! 

Jag brukar sätta på min häst fleecetäcke efter att jag varit ute och ridit på vintern ifall han blir varm! Så att han får torka upp, men jag skulle aldrig låta honom gå med tänke på sig 24/7. Det är stalltäcken och vet allt! Finns ju dem som har täcket på sig året runt och inte ens får rulla sig i spånet som dem älskar så himla mycket!  

horses in focus



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback