Varför spöet?

Det värsta jag vet är hästar som går rakt över en, eller springer ifrån en i
hagen! Det kallar inte jag bra samarbete med hästen. Man ska kunna ha
boxdörren öppen och vänta en stund medans man har den i grimma! Den
ska veta att den inte behöver stressa ut. Jag går först, den får vänta till jag
kommit ut! Den behöver inte trycka sig förbi mig.




Jag har sätt att några stycken här ifrån Sverige har en tendens till att använda
spöet mycket när man jobbar inom Nh. Men enligt mig ser det förjävligt ut! När
det heter Nh rep & repgrimma, varför tar man då hjälp av spö för? Är man lat
och inte orkar vända hästen med kroppen? Det är ju inte spöet som ska vara
ledaren över hästen, utan det är ju du! Jag säger ingenting när man har sticket
inom frihetsdressyren, trickträningen, men inom Nh. Jag tycker inte att det hör
ihop. Har ni sätt John Moore använt spö på hästen när han kör Nh? Jag har varit
på kurs för honom och han har inte använt något spö, han har tagit repet som hjälp!
Han kanske använder hemma? Men på kurser använder han det aldrig.
OCh det ser mycket bättre ut. Jag säger så här:" När kunskapen brister tar spöet vid!"
Den är klockren, jag kommer inte ihåg vem det var som sa det men det var någon
nh person. John Moore? Är inte säker men jag har hört det iallafall.

Det är lika en sak till jag la märke på när jag var på kurs för ut o bara kollade.
Då skulle man använda spöet, "hästen vet vart han har sin plats!" han kan välja
att gå bort från spöet, jaa visst kan han det med alltså? Man lär väl visa en gång
liksom att där är utvägen? Det hjälper ju inte att slå hådare med spöet ju närmare
hästen kommer vid ens sida. Det är därför repet är så bra i en sån situation, då är
det bara att man snurrar mot bogen. Vissa kanske inte lyssnar på en gång, men då
får man visa genom att snurra hådare.

Som mamma sagt, man ska ta Nh ifrån lite olika ställen! Och det står jag fast vid.
Men jag kommer ändå tycka att John Moore och Jana Heinola är bäst inom Nh! Men
Jana Har ju gått vid John Moore så det säger ju sig själv att hon har blivit en så fan-
tastisk Nh instruktör. Pat Parelli är också en gud inom det här! Det finns endel som
jag tycker är bäst!

Här kommer det lite om John Moore!
Lånad från hans hemsida.
Kolla här, han har utmärkta priser! Och är
den mest imponerande häst karln som finns!

John Moore
samlar en djup kunskap om hästens beteende och etablerade häst tekniker utbildning som går tillbaka till den spanska Rancheros av tidig Kalifornien för att bilda en extremt effektiv häst utbildning och problemlösning program. John har varit eftertraktad av konkurrenskraftiga ryttare i alla discipliner för att hjälpa dem att utveckla en mer effektiv träningsprogram baserat på en djupare förståelse av hästdjur. Han har hjälpt tusentals hästägare och ryttare, både professionella och amatörer, med frågor som sträcker sig från marken seder problem trailer lastning, hingst start (ridning i), för att avsluta arbetet.

Dessa läger, som utförs av läkaren John Moore och hans medhjälpare, är en utökad version av två dagars seminarier och är utformade för att ge förarna den information och verktyg som behövs för att uppnå sina mål med sina hästar i en live-in-miljö.

Ofta, som hästägare får vi konfronteras med frågor och problem som verkar oöverstigliga. Vi har provat alla de traditionella metoderna för att uppnå framgång, men lämnas ofta undrar "... är det hästen eller är det mig? "Det är ibland bäst att ta ett steg tillbaka och titta på hur vi uppfattas av de hästar vi försöker att träna. Ibland får vi att fastna i den mekaniska administrationen av stöd att vi glömmer att vår utbildning metod är tänkt att appliceras med en "känsla" för de levande varelser vi tränar, med slutmålet att bli kommunikation. Detta anser bör rotad i en förståelse av hästen - hans själ och kropp samt hur han lär sig. En närmare titt in i sinnet och instinkter hästen kan ge oss en fantastisk inblick i vad som motiverar dessa varelser och kan belysa hur man bäst bilda ett partnerskap med dessa djur som en förutsättning för att uppnå våra mål.

John Moore!
En fantastisk häst karl
horses in focus



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback