Rymlig hage och hästkompis

Visste ni att det är jätte viktigt att hästen har en stor rymlig hage och en hagkompis? Hästarna älskar att busa & springa av sig i kuperad terräng och inte bara en liten fyrkantig hage. Det är väl inget liv för ett flockdjur? Det ska finnas träd, stenar, uppför/nedför! Även det ger mycket bra träning för hästarnas muskler. En häst som står på plan mark i en hage som är 30*60 har det väldigt tråkigt. Jag har åkt förbi jätte många stall när man har varit ute och åkt bil, hästarna står där med sina täcken och hänger med huvudet. Jag tycker synd om dem, skulle kunna ta hästen under armen och rymma där ifrån för att ge den en bättre hage. Kanske är det så att dem som tävlar är rädda för att hästen ska göra sig illa? Jag ska tävla med Nemo sen, men inte fasen kommer jag låta han stå i en liten fyrkantig hage med täcke i några timmar och sen släppa in han för att han inte ska göra sig illa! NEJ aldrig i livet, en häst är ett flockdjur dem ska kunna ta sig dit dem vill!

Jag tror faktiskt att en häst skulle vara mycket bättre på träningsbanan om den fick gå på lösdrift, vara ute i det fria. En häst som går ute dygnet runt får mycket bättre konditon också eftersom dem kan ha tillgång till att busa hela nätterna.

horses in focus
bella

fin bild :)

2012-01-07 13:03:30 | Bloggare: http://rememberthiis.blogg.se/
Noomie

Håller helt och hållet med dig! Det är precis så det ska vara. Jag flyttade från ett stall för ett tag sen med världens bästa hagar. Stallet jag flyttade till har också bra hagar, dock inte lika mycket 'terräng' och sånt. Och han går alltid med hagkompisar! ALDRIG att jag skulle låta honom stå i någon liten, helt plan, tråkig, kanske grusfylld hage själv. Usch...

2012-01-08 00:08:28 | Bloggare: http://lexx.blogg.se/
kajsa

Precis så ska det vara! Håller helt klart med dig :)



Vi har alla 10 hästar i vårat stall i samma hage, och visst alla är inte bästa vänner och det blir lite smånaffs här och där, men sånt är naturligt. Hästar är flockdjur, dom ska inte gå en och en i en liten hage, det är så fel. Jag blir så arg när jag ser sånt!



Hade jag ägt en jättefin och dyr tävlingshäst hade hästen fått ha en stor hage med kompisar. Den kanske lättare skadar sig, men den är framförallt lycklig!

En häst kan inte vara lycklig av att gå i en trång liten hage, det är inte rätt. Hästar ska kunna springa runt och busa och ha sig!

2012-01-08 00:36:21 | Bloggare: http://kkajsajohansson.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback