Vad är en häst för dig?

Vad är en häst för dig i ditt perspektiv?

En häst i mina ögon ska vara pigg, glad, arbetsvillig, centrum häst, sprallig, snäll och allmänt mysig.  Detta är vad jag kallar häst! Det är här vad Nemo är. Han tillhör alla dem här orden som jag skrivit på rad! Han är alltid med på att göra saker och ting, skulle aldrig göra någon illa och är världens absolut världens goaste häst. Finns inget mer godartat hjärta en denna valack! Han gör mig lycklig till fullo. Min älskade raring! Han är alltid den positivaste killen, jag har aldrig sätt honom med öronen bakåt någon gång. Ända gången jag sätt honom sur, är när han får stå inne i boxen! Han hatar att stå inne och jag vill verkligen inte tvinga honom till det heller. Jag skulle aldrig falla mig in och stalla in honom. Det viktigaste av allt är att han får vara ute, leva livet och ha det bra! Då vet man att han mår bra & är lycklig.

Tänk om alla människor tänkte på hästens bästa! Men tyvärr så är det inte så. I dag ska hästar ha 3 par täcken, stå installade med värme och grejer. Är det ett liv för en häst?

Mitt svar är nej. En häst är ett flockdjur och trivs bäst i skog och mark! Dem är pigga och vakna, vill ha koll på saker. Nu får jag säkert en kommentar "Min häst är en fryslort" jaha? Vad beror det på, jo för att den står inne har täcke på sig och håret blir illa skadat och får inte den luften som den behöver. Detta är anledningen till varför man har en häst som är en fryslort. Får hästen gå ute, må bra och göra som dem andra hästarna som lever lyx på lösdrift så skulle just "denna fryslort" få hår så att han inte fryser. Men tänk så petigt det ska vara idag! Stackars hästar där ute, som få stå i "fängelse" inte komma lös om dem blir rädda för något. Känner press av att dem hör något utanför, kanske får panik och gör sig väldigt illa. Hästar är av den typen att dem kan skrämma upp varandra väldigt enkelt och står det då 10 hästar inne i ett stall först hör den ena hästen något och börjar bli oroligt sedan sprider det sig runt till alla 10 och tillslut står dem där. Börjar svettas och blir allmänt stressade!
Hade dem stått ute en sån här gång hade dem sätt vad som hänt utanför stallet och hade inte alls blivit lika rädda och om dem hade blivit rädda så hade dem kunnat flytt där i från tillsammans i flocken! Istället för att stå där var och en i en box. Hur snällt är det mot hästen?
Jag skulle kunna kalla det här djurplågeri faktiskt! Det är inte riktigt klokt hur vissa människor tänker. Får gå i fyrkantiga hagar utan kuperad terräng, får knappt se dagsljus eller någonting. Hur kul har den hästen? VIlket liv va?

Ni som har era hästar inne. Förstår ni vad det innebär, förstår ni att era hästar kanske mår dåligt? Det är aldrig hästens fel om den är stressad, het eller orolig under en ridtur om den står inne om nätterna. Har man hästen på lösdrift så blir den mycket säkrare och inte lika rädd och stressad.

Remember what I say.
horses in focus
moa

vissa hästar vill gå in vissa inte det behöver inte vara dåligt!

Får hästen vara ute många timmar på en dag så äre bara skönt om dom får komma in och koppla av och slippa hålla på att "vakta" för faror!..

2011-11-17 18:25:31 | Bloggare:



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback