Bagagnad utrustning?

Har du någon gång köpt begagnad sadel till din häst?

Det måste nog vara det dummaste man kan göra faktiskt, för att sadeln formar sig efter hästen när man köper den från ny och om den då har blivit använd rätt mycket och sen säljer man den då blir det ju inte rätt passform på den mottagande hästen? Den kan t.ex vara för vid i bommen eller för smal, även det är en nackdel om man köper en begagnad för man har ju "oftast" ingen ångerrätt ifall den inte skulle passa.

Så när jag köper sadel till min kuse sen så blir det en ny, då är jag säker på att jag får bra passform direkt. Fast köper man sadel på aubiose så får man ta med hästen dit och prova sadeln. Det sa dem när vi köpte sadeln till min nordsvensk förut. Fast då köpte vi en sadel som man kunde byta bom i osv ifall hästen skulle förändras i kroppen. Det var en super härlig dressyr sadel! Skit skön.
horses in focus
Pernilla - Passageandpiaff

Ja, det är helt klart bäst att köpa en ny sadel! ;) ¨

men jag letar en ny sadel och vet vilken jag ska ha (den enda som passar ponnyn), dock kostar den sjuktt mycket som ny och köper därför en begagnad ;)

2012-01-04 10:24:22 | Bloggare: http://passageandpiaff.blogg.se/
Rebecca Eisengarten

Men det beror väl lite på ochså för vissa har ju inte pengar som gräs och kanske inte har råd att köpa en ny sadel till sin häst :) Som ex unga hästar som hela tiden ändras, får muskler osv kan man ju inte köpa en helt ny sadel till hela tiden. Dock en färdigvuxen häst kan ju lätt få en ny sadel :)

2012-01-04 13:12:34 | Bloggare: http://rebeccaeisengarten.webblogg.se/
Matilda- livet på ett ridgymnasium

båda sadlarna jag har e helt nya ;) jätte skönt att ha en sadel som ingen använt innan :)

2012-01-04 13:50:24 | Bloggare: http://ridehorse.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback