Barfota eller skor?

Har du din häst barfota eller har den skor?

Varför har du skor på din häst?
Hovarna är som jag nämnt förut, hästarnas andra hjärta. Får hästen problem med hovarna så kan man inte använda den. En häst måste få gå barfota, hur tror ni att dem gjorde förr i tiden? Längre tillbaka? Vildhästarna osv?

Nu har man kommit fram till mer och mer, även travfolk som skor om sina hästar varann dag att hästen blir mycket snabbare och smidigare om man inte har skor på dem. Hästen jobbar bättre och får ett bättre kliv, dem blir inte snubbliga eller tunga i benen vilket dem oftast blir när man har skor på dem..
Sorgligt nog så har vi ju haft en häst som hade väldigt dåliga hovar pga att han var totalt sönderskodd, dem som hade han före skodde han varannan dag så han hade en sviktande sula. Man kunde peta på sulan med fingret och man såg alltså att den sviktade. Det var verkligen helt sjukt! Vi försökte lära om honom, ge han starkare hovar. VI provade med alla sortes medel för att det skulle gå. VI provade till o med en viss lack som blir som "cement" dock inte riktigt men det gör hovarna starkare. MEn inget hjälpte, tillslut fick vi sätta på honom skor för att hovarna inte höll på honom..

Nu har vi inga skor på hästarna som står på gården. Lappen hade dock skor på sig när han kom till oss, men dem tog vi av med omedelbar verkan! Han reagerade där emot ingenting, han var lite ömfotad i början. Men efter 1-2 veckor så kunde han gå perfekt. Våra hästar ömmar ingenting när dem går, varken på grus eller asfalt!
Tänk på vad du gör med din häst, den mår bäst om den får leva som förr. Utan skor, fri till gång till hö (med ett hö nät på en rundbal) och få gå på lösdrift. Det är de bästa man kan tänka sig åt ett hästliv. Jag hoppas att ni tar åt er av vad som skrivs! För ni är väl rädda om era bästa vänner?

Det är då jag, väldigt rädd om min rara älskling! Han ska leva ett gott liv, fritt och kunna fly ifall han skulle bli rädd för något. Jag älskar min Nemo!
Något som också är viktigt att tänka på är att hästen inte får vara för hög i hörnstöden. För då får inte hästen rätt överrullning, då blir den att gå på "tårna". Och vi vet själva att det inte är skönt!

horses in focus
Magda-Matilda

Nämen tackar!

Ja verkligen, Jag kör för fullt på naturligt.

Kollade din blogg första gången nu , men är det dina egna hästar på bilderna? kan dom några trick ?

Jadå, lite seg dag bara är sjuk. Men höjdpunkten var väl att åka till ponnyn ha ha !

Själv då?

2011-11-23 23:48:45 | Bloggare: http://nightdawn.blogg.se/
Magda-Matilda

Åh gud vad mysigt! Härligt att dom kan så många trick!

Min ponny kan inte riktigt så många trick ha ha ha! Men det kommer med tiden när han känner sig redo.

Åh sådant är ju så härligt! Jag älskar att rida löst det är nog det underbaraste som finns.

Hmm.. i morgon ska jag till gymmet och sen åka till ponnyn och träna honom lite. Du då? :)

2011-11-23 23:56:57 | Bloggare: http://nightdawn.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback