Hur verkar ni era hästar?

Har ni skor på era hästar? Hur verkar ni dem?
Visste ni att man kommer fram mer och mer till att hästarna ska gå barfota för att dem blir smidigare? Jag tycker att alla borde tänka till en extra gång innan man sätter på en häst skor. Det är ingen ursäkt att ha skor på en häst, för det finns boots som man kan ha på dem när man är ute & rider ifall dem skulle vara ömfotade. Man kan till och med sätta i brodd i vissa boots det är riktigt smart. Har man inga skor på hästarna får hästarna dels mycket friskare hovar och sen slipper man se dem fula sömhålen också. Det finns även mycket mera risker när en häst går med skor, ifall den tappar skon och den blir liggande i en hage! Så kanske hag kompisen kommer och trampar in en söm i hoven. En bekant till mig blev det så för, det blev så illa så dem var tvungna att avliva hästen för att det inte gick och rädda honom. Så jag tycker att fler borde tänka sig för innan man sätter på hästen skor. Vissa travhästar får ju nya skor varannan dag! Det är förjävligt, för hovarna blir så otroligt sönderskodda så det är helt sjukt. Det är även större risk att dem gör illa sig på brodden under vintern eller ifall dem skulle busa i hagen?
horses in focus
Rebecca Eisengarten

Jag håller faktiskt med en hel del! Det är mycket bättre utan skor, dock kan vissa hästar behöva det :) Min veterinär skulle aldrig låta min häst gå utan skor, hon blir helt halt om hon går utan skor :) Men det är egentligen bättre utan! :)

2012-01-07 12:54:30 | Bloggare: http://rebeccaeisengarten.webblogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback